Ο Λένιν για την ελευθερία της τέχνης (1905)

«Δεύτερο, κύριοι αστοί ατομικιστές, πρέπει να σας πούμε πως οι λόγοι σας για απόλυτη ελευθερία είναι απλώς υποκρισία. Σε μια κοινωνία που στηρίζεται στην εξουσία του χρήματος, σε μια κοινωνία που οι μάζες των εργαζομένων δυστυχούν, ενώ μια χούφτα ζάπλουτων ζουν σαν κηφήνες, δεν μπορεί να υπάρχει πραγματική και αληθινή «ελευθερία». Είστε ελεύθερος απέναντι στον αστό εκδότη σας κύριε συγγραφέα; Απέναντι στο αστικό σας κοινό που σας ζητάει πορνογραφήματα σε πλαίσια και σε εικόνες, που ζητάει την πορνεία με τη μορφή «συμπλήρωσης» της «ιερής» τέχνης της κοινής; Μα αυτή η απόλυτη ελευθερία είναι ή αστική ή αναρχική φράση, (γιατί σαν κοσμοθεωρία ο αναρχισμός είναι αστισμός γυρισμένος από την ανάποδη). Να ζεις μέσα στην κοινωνία και να είσαι ελεύθερος απέναντι στην κοινωνία – δε γίνεται. Η ελευθερία του αστού συγγραφέα, του καλλιτέχνη, της ηθοποιού, είναι εξάρτηση από το πορτοφόλι, από την εξαγορά, από τη συντήρηση, μόνο που η εξάρτηση αυτή είναι συγκαλυμμένη (ή σκεπάζεται υποκριτικά).

Και εμείς οι σοσιαλιστές ξεσκεπάζουμε αυτή την υποκρισία, αποσπούμε τις ψεύτικες αυτές ταμπέλες, όχι για να αποκτήσομε αταξική φιλολογία και τέχνη (αυτό θα είναι δυνατό στη σοσιαλιστική αταξική κοινωνία), αλλά για να αντιπαραθέσουμε στην υποκριτικά ελεύθερη μα στην πραγματικότητα συνδεδεμένη με την αστική τάξη φιλολογία την πραγματικά ελεύθερη και ανοιχτά συνδεδεμένη με το προλεταριάτο φιλολογία».

(Β. Ι. Λένιν, «Κομματική Οργάνωση και Κομματική Φιλολογία», 13 Νοέμβρη 1905, «Απαντα», τόμος 12, σελ. 95-105)

The URI to TrackBack this entry is: https://erodotos.wordpress.com/2011/03/02/lenin-texni/trackback/

RSS feed for comments on this post.

5 ΣχόλιαΣχολιάστε

  1. Πέρα απ’την προσέγγιση εδώ του Λένιν σαν εμπόρευμα στον καπιταλισμό, ενδιαφέρον έχει και η διαλεκτική-υλιστική αντίληψη για την τέχνη σαν μέρος του πνευματικού εποικοδομήματος. Το ρεύμα της ρώσικης Αβαντ-γκαρντ (ή ρώσικης πρωτοπορίας) που διήρκεσε καθ’όλη την περίοδο πέριξ της οκτωβριανής επανάστασης (1900-1930) είναι μια εξαιρετική επιβεβαίωση της αντανάκλασης της σκέψης στην τέχνη με όλα τα προ- και μετ-επαναστατικά χαρακτηριστικά της.

    • Ε αντε, βάλε αν εχεις τίποτε σχετικο στο μπλογκ σου να κανουμε κανα κλοπυ-παστε:ppp η αλήθεια είναι ότι δεν ξέρω και πολλά στο θέμα, οποτε θα βοηθούσε πολυ…

  2. θα ασχοληθούμε, θα ασχοληθούμε :) Ούτε κι εγώ ξέρω πολλά πολλά, αυτό που ξέρω είναι ότι η πιο σπουδαία συλλογή έργων ζωγραφικής και γλυπτικής της ρώσικης αβαντ-γκαρντ παγκοσμίως είναι η περίφημη συλλογή Κωστάκη και βρίσκεται εδώ στη Σαλονίκη στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης! Τέλειο; http://www.greekstatemuseum.com/kmst/collections/kostakis.html

    • Τέλειο δε λες τίποτα…βέβαια είναι μλκ να τα χουμε δίπλα μας και να μη τα ξέρουμε καν:-/ (για μένα μιλάω κυρίως…)

  3. Μη νομίζεις, κι εγώ το’ μαθα από σπόντα! Το πιο σπουδαίο είναι η καλλιτεχνική έκρηξη που υπήρξε εκείνα τα χρόνια, γιατί πολύς κόσμος νομίζει ότι σοβιετική ένωση ήταν μόνο παρελάσεις στην κόκκινη πλατεία. Με τα τότε δεδομένα, ήταν πολύ πρωτοποριακά όλ’ αυτά τα πράγματα. Θα το κοιτάξουμε στο μέλλον περισσότερο :)


Σχολιάστε